Saker att tänka på när man bygger nytt

Som ni säkerligen har sett så är vi just nu i början på ett projekt där vi ska skapa en ny hemsida åt Jämtlands kyl- & värmecenter. Vi kommer här gå igenom lite saker att tänka på inför ett nytt hemsideprojekt, både från ett kundperspektiv men även från vårt håll som anlitad webbyrå. Kanske har du under senaste tiden tänkt på att det skulle vara trevligt med en ny hemsida för din verksamhet eller så är du kanske i startgroparna och vet inte riktigt hur du tar dig ut ur gropen. Det brukar alltid vara svårt att komma igång och det kan upplevas som att det finns för mycket valmöjligheter för att på egen hand veta vad som är bäst för sin verksamhet. 

Säkerligen känner du någon som har lyckats bygga en rätt schysst hemsida för en billig peng via en färdig tjänst på internet men det inte alla är medveten om är att det finns en del nackdelar med sådana tjänster. Exempelvis kan man bli låst i långdragna abonnemang, få begränsat med utrymme och vissa tjänster samarbetar mindre bra med våra populära sökmotorer. Då kan det vara klokt att vända sig till en webbyrå som är specialiserade inom området som bryr sig om vad som finns inuti motorhuven och som kan ta fram det alternativ som passar dig och din verksamhet bäst.

Att anlita en webbyrå

När du väl har hittat en webbyrå som du känner dig trygg med så kan det vara bra att tänka på några saker innan ert första möte tillsammans. Som webbyrå och utvecklare brukar vi vilja ställa en rad frågor för att få en större inblick om dig och din verksamhet. Om du förbereder på dig på dessa frågor så kan du genom dina svar förenkla vårt arbete avsevärt och vi kan förhoppningsvis nå vårt gemensamma mål snabbare.

Följande är frågor som brukar kunna dyka upp;

Vill man ha extra ‘bonuspoäng’ så uppskattas allt material som kunden själv lyckats tagit fram som ger en klarare bild av visionen. Ibland kan kunder delge hemsidor som de har fastnat för utseendemässigt men vanligast är att kunderna vet vad de INTE vill ha med på sin hemsida, vilket också uppskattas så klart. Har man som kund dessutom en vision för typsnitt och färger så utlovas guldstjärnor!

 

Så ju tydligare du är med dina mål och visioner desto snabbare går det för oss att utveckla och nå ett gemensamt mål som båda parter är nöjd med. Jag tror nog att alla webbyråer sitter på sina ‘skräckexempel’ där kunden har gett webbyrån fria händer och sedan varit långt ifrån nöjd med resultatet så att hemsidan i sin tur har behövts bearbetats om och om igen innan kunden slutligen blivit nöjd. Vilket i slutändan blivit en minusaffär för bägge parter och relationen mellan kund och byrå därmed blivit kraftigt försämrat.

Summering av uppstartsmöte med JKVC

För att återgå till vårt projekt ‘Huskut Omflidd’ så har vi nyligen haft ett uppstartsmöte med Jämtlands kyl- & värmecenter där vi bland annat gick igenom frågorna som jag listade tidigare i artikeln och här får ni en kortare sammanfattning av mötet.

Syftet

Syftet med hemsidan kommer fortfarande att vara att informera och vara varumärkesbyggande som deras ansikte utåt digitalt. Som besökare ska man känna en igenkänningsfaktor med hur JKVC profilerat sig under tidigare år. Idag finns en ganska stor kundkrets men huvudfokuset kommer numera ligga på att försöka rikta in sig mer mot företagsmarknaden och gå bort lite från den privata marknaden.

Innehåll

Innehållet och strukturen som finns på den befintliga hemsidan idag är det inget större fel på. Det finns således ingenting som JKVC erbjuder som saknas men de känner att det går att fylla på ytterligare med text- och bildmaterial.

Specialitet

Huvudfokuset är livsmedelskyla där de installerar, underhåller och servar olika kylar och frysar för större butiker och restauranger. JKVC är ett företag som arbetar med hjärtat och finns till hands när det än krisar på dygnet. De har stor erfarenhet och kunskap inom allt de gör och efter installation och underhåll så är de noga med att provtrycka alla system för att se så det fungerar hela vägen.

Övrigt

JKVC är tydliga med att färgen svart är något som vi kan fortsätta att utgå ifrån då de i många år har profilerat sig med deras logotyp mot svart bakgrund. I övrigt så tycker de att bildmaterial kan förbättras avsevärt men har inga andra större önskemål eller funktionaliteter för den nya hemsidan. Nu när vi har en lite bredare inblick i deras verksamhet samt vad de önskar att få ut genom en ny hemsida så kan vi som webbyrå påbörja utvecklingen.

To be continued and let the fun begin!

För att dela 

Dela på facebook
Dela på email
Dela på linkedin
#huskutomflidd